Java - Reisverslag uit Barurejo, Indonesië van marionyvonne - WaarBenJij.nu Java - Reisverslag uit Barurejo, Indonesië van marionyvonne - WaarBenJij.nu

Java

Door: Yvonne

24 Maart 2014 | Indonesië, Barurejo

We mijmeren iedere dag samen een beetje over Indonesië, vinden we het mooi of niet .
Waar we het wel over eens zijn dat hier ontzettende armoede is ,zoals vanmiddag .
Op weg naar Kalibaru een rivier waar in gezwommen werd , in gewassen werd, waar in men zich zelf waste en tanden ging poetsen en gebruikt werd als toilet .
Gek dat dan niemand ziet wat er in de rivier gebeurd en die heet nog wel GOUDEN rivier ,onbegrijpelijk?
Zo ook de sloppen wijken ,in iedere stad is er wel een ,krotten van huizen ,golfplaten tegen elkaar gezet en daar wonen dan hele gezinnen .,zonder riool of water ,overal word een toilet gemaakt in de tuin ,in de rivier die tussen de krotten loopt of langs het spoor ,krotten ,schapen en geiten van alles loopt er rond,
Vuil ophaal dienst is er niet ,overal word een vuilstortplaats gemaakt . Wat wel gebeurd men verplaatst het van de ene hoop naar de andere ,noemt men dan op ruimen .
Dan zie je ineens weer een gigantisch standbeeld van de een of ander generaal of kolonel,heel mooi en keurig onderhouden .

Iedere stadsnaam heeft een betekenis Surabaya / haai en draak ,het verhaal gaat dat er vroeger een gevecht is geweest tussenwegen haai en krokodil en daar is geen winnaar uit voort gekomen en dus zijn beide namen samen gevoegd Sura /haai ,Baya /krokodil dus Surabaya .
Kalibaru ,is goud en rivier ....Kalibaru en zo zijn er nog meer .
Blijft nog steeds de vraag vinden we het mooi ???
Indonesië is mooi ,een geweldig mooie natuur ,waar kokosnoot bomen langs de weg staan ,als ook de bananen planten ,ontzettend mooie bloemen tussen de sloppen staan en heel mooie planten die in bloei staan .
Dus is dit mooi? Toch wel
Ook heel veel gezien van de cultuur ,hoe mensen in Java leven ,in Oost Java in midden Java .
Ook gehoord hoe het was in de oorlog met de Jappen ,hoe hier vele Nederlands Indische strijders zijn gevallen.
Dat sommige van de groep gingen kijken waar opa heeft gewoond ,waar het schooltje was , waar het land is verlaten toen ze klein was ieder weer met een eigen verhaal.
Waar wij in luxe zijn,waar een kilometer verder men in armoede leeft .
Morgen nog een dagje Java en dan overmorgen naar Bali ,

Doeiiiiiii groetjes van ons uit Java ..Kalibaru